وی با بیان اینکه روز 15 مهر ماه هر سال به عنوان روز ملی روستا شناخته شده است گفت: سال گذشته همایش 1200 نفری روستاییان کشور در تهران برگزار شد و امسال دومین همایش برگزار می‌شود،حاصل همایش سال قبل این بود که در بودجه 94، اعتبار بخش روستایی 40 درصد اضافه شد.

معراجی گفت: هدف از این همایش شناسایی توانمندی و قابلیت روستاها با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و با نگاه ارزش آفرینی تولید است و توجه برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران به پتانسیل روستاها در این برنامه دنبال می‌شوند.

وی تاکید کرد در حاشیه این همایش دو روزه نمایشگاهی از توانمندی‌های روستاها از 14 تا 17 مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با عنوان روستا کانون تولید و ارزش‌آفرینی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه 428 شهرستان و نماینده اکثر روستاها حضور خواهند داشت و خانه‌‌های روستایی در 9 اقلیم کشور مانند کپر، ایلخان، چادر، گلی، خانه‌های میرآقا و سایر خانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

معراجی با بیان اینکه 700 شهر جدید با تبدیل روستا به شهر در کشور ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر 50 درصد خانه‌های روستایی نیاز به مقاوم سازی دارد.