عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با تاكيد بر اين‌كه هنوز در ارتباط با ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازي صحبتي با مجلس مطرح نشده است، گفت: معلوم نيست خبر ادغام اين وزارتخانه‌ها تا چه اندازه صحت دارد، اما اگر چنين موضوعي در فكر مسوولان باشد، قطعا جاي سوال دارد كه اين تصميم براساس چه پشتوانه قانوني گرفته شده است؟
محمد سليماني در گفت‌وگو با(ايسنا)، اظهار كرد: وزارتخانه‌هاي ارتباطات و مسكن و شهرسازي هيچ سنخيتي با يكديگر ندارند كه قرار باشد با يكديگر ادغام شوند و به شخصه هيچ تشابهي در آنها پيدا نمي‌كنم.
او در ادامه عنوان كرد: حدود يك ماه پيش در نامه‌اي به نمايندگان مجلس اين نكته را ياد‌آور شدم كه ادغام‌هايي كه پيش از اين صورت گرفته از زواياي مختلف قابل تامل هستند.
وي با بيان اين‌كه پس از ادغام‌هايي كه سال گذشته صورت گرفت، برخي وزارتخانه‌هاي حجيم كشور با يكديگر همراه شده‌اند، خاطر نشان كرد: اكنون وزارتخانه‌هاي بزرگي مانند صنايع و بازرگاني در هم ادغام شده‌‌اند و يا وزارتخانه‌هاي غول‌پيكري مانند وزارت مسكن و وزارت راه و ترابري به صورت متحد درآمده‌اند و در نهايت وزارتخانه‌هاي جديد چنان وسعت يافته‌اند كه حتي خود وزير هم در مواردي نمي‌تواند به تمام مسائل رسيدگي كند.
سليماني ادامه داد: اكنون دليل عمده‌اي كه براي اين ادغام‌ها ياد مي‌شود، بحث كوچك‌سازي دولت است، اما از هر نهاد كه مي‌خواهيد سوال كنيد و بگوييد كه با ادغام اين وزارتخانه‌ها در نهايت چند نفر از دولت خارج شده‌اند؟ واقعا اين عدد بسيار كوچك است و در نهايت ممكن است يك وزير و چند معاون او تنها پست خود را واگذار كند، اما در نهايت خود اين افراد هم‌چنان در كابينه حضور دارند و در سمت ديگري فعاليت مي‌كنند.
وزير پيشين ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: اين‌كه بخواهيم ادغام‌ها را به كوچك‌سازي دولت مربوط كنيم نوعي استدلال سطحي و ساده‌نگري است چرا كه با اين ادغام دولت كوچك نمي‌شود و تاكنون هيچ فردي آماري مبني بر تاثير ادغام‌هاي صورت گرفته در كوچك‌سازي دولت ارائه نكرده و به همين دليل نمي‌توان چنين توجيهي را استدلالي قوي براي اعمال ادغام‌هاي جديد دانست.
اين نماينده مجلس در ادامه‌ ياد‌آور شد: تجربيات مختلفي كه در كشور از ادغام وزارتخانه‌ها وجود دارد، تجربه‌ي خوبي نبوده و طي 33 سال بعد از انقلاب در اكثر موارد نتيجه‌ي ادغام‌ها انحلال يا در نهايت امري شبيه انحلال بوده است. به عنوان مثال زماني جهاد سازندگي ادغام شد و در سال‌هاي پس از ادغام مشاهده كرديم كه با اين ادغام چنين امر مهمي عملا از بين رفت.
سليماني در عين حال به ساير وزارتخانه‌هاي ادغام‌شده اشاره كرد و افزود: زماني صنايع و معدن در هم ادغام شدند و وزارت صنايع و معادن شكل گرفت، اما با ايجاد چنين وزارتخانه‌اي ديديم كه در واقع معادن به حاشيه رفتند و در عمل ادغام موجب انحلال و به حاشيه‌رفتن يكي از بخش‌هاي مهم كشور شد.
وزير سابق ICT هم‌چنين عنوان كرد: اگر تجربه‌ي دنيا را در نظر بگيريم، مي‌بينيم كه هيچ كشوري با وسعت و اهميت ايران وزارتخانه‌هاي خود را به 17 يا 18 مورد محدود نكرده است. اكنون فرانسه كه وسعتي حدود يك سوم ايران دارد و جمعيت آن هم به مراتب كمتر از كشور ما به‌شمار مي‌رود، 34 وزير دارد. كشور انگلستان هم با اين‌كه در حد يك جزيره محسوب مي‌شود 29 وزير در كابينه‌ي خود دارد، حال با اين وجود من نمي‌دانم آنهايي كه بحث‌هايي مبني بر كاهش تعداد وزارتخانه‌ها را مطرح مي‌كنند از چه زاويه‌اي به موضوع نگاه مي‌كنند.
سليماني ادامه داد: ما كشور خاصي هستيم كه در حال پيشرفت هستيم. ايران در تمام اتفاقات جهاني نقش‌آفرين است و از سوي ديگر پيشرفت كشور در حوزه‌ي علم و فن‌آوري و دانش را همگان قبول دارند و شيب تندي كه در اين عرصه وجود دارد، موجب شده است كه ما در دنيا رتبه‌‌اي بالا داشته باشيم. اكنون ما با مشكلاتي مانند تحريم‌ها و دشمنان كمر‌بسته مواجهيم و براي مقابله با اين موارد لازم است وزارتخانه‌هايي كوچك اما پويا داشته باشيم كه بتوانند با قدر‌ت عمل بيشتر اوضاع را پيگيري كنند. در واقع وزارتخانه‌هاي حجيم و لَخت و ناكارآمد باعث زمين‌گير‌شدن كشور خواهند شد.
اين نماينده مجلس در عين حال خاطرنشان كرد: وزارت ارتباطات يك وزارتخانه تخصصي است و اكنون در دنيا بيش از 120 كشور داراي چنين وزارتخانه‌اي هستند كه اين موضوع از اهميت اين وزارتخانه نشات مي‌گيرد.
وي ادامه داد: اكنون كشور در زمينه‌ي فن‌آوري اطلاعات هرچه سريع‌تر عمل كند، توسعه و پيشرفت بخش‌هاي ديگر هم تسريع مي‌شود. اكنون حتي اگر در قوه قضاييه، اقتصاد و يا هر جاي ديگري هم قرار باشد تحولي ايجاد شود بايد دست به دامن فن‌آوري اطلاعات شد. پيش از اين در بحث يارانه‌ها و هدفمندي آن‌ها هم فن‌آوري اطلاعات نقش بسزايي داشت. همان‌طور به هرحال اين حوزه بسيار مهم است و مي‌تواند بستري براي ساير حوزه‌ها به شمار آيد.
وزير سابق ICT ادامه داد: وزارت ارتباطات يك وزارتخانه تخصصي و يكي از دلايل موفقيت آن هم همين تخصصي‌بودن است اما اگر قرار باشد اين وزارتخانه ادغام شود، معلوم نيست در رده‌ي دست چندم يك وزارتخانه بزرگ‌تر قرار گيرد كه چنين اتفاقي بي‌شك كشور را به سمت عقب و قهقرا سوق خواهد داد.
سليماني هم‌چنين اظهار كرد: ما در حال حاضر در عصر انفجار اطلاعات و فن‌آوري هستيم و اين موضوع ايجاب مي‌كند كه چندين برابر تلاش كنيم تا بتوانيم زيرساخت‌هاي مناسب را فراهم كنيم.
وي در ادامه با تاكيد مجدد بر عدم سنخيت فناوري اطلاعات با وزارت مسكن و شهرسازي گفت:در صحبت‌هايي كه با دوستان داشتم عده‌اي اين موضوع را به شكل يك شوخي مطرح كرده و اين‌گونه مي‌گفتند كه به هرحال هر خانه‌اي يك تلفن دارد و يا در زمينه‌ي راه و شهرسازي هم شاهراه‌هاي مختلف در كشور ساخته شده و در حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات هم شاهراه‌هاي اطلاعاتي داريم.
اين نماينده مجلس هم‌چنين به بحث تعداد وزارتخانه‌هاي دولت اشاره كرد و گفت: زماني مجلس، دولت را مقيد كرده بود كه 17 وزارتخانه داشته باشد بعد‌ها با تشكيل وزارت ورزش اين تعداد به 18 وزارتخانه رسيد، اما آيا مي‌توان يك وزارتخانه را به قرينه حذف كرد؟ بي‌شك چنين تصميمي پشتوانه‌ي قانوني نخواهد داشت و موجب اختلاف ميان مجلس و دولت خواهد شد و در نهايت معلوم نيست كه به نفع چه كسي خواهد بود.
وي با تاكيد بر اين‌كه مجلس ترجيح مي‌دهد با وزارتخانه‌هايي كوچك‌تر كه قابليت دسترسي و نظارت بيشتري دارند مواجه باشد، ياد‌آور شد: تجربه‌ي گذشته گوياي آن است كه همواره پس از ادغام‌ها افت‌هايي ايجاد شده است كه من به شخصه فكر مي‌كنم به عنوان مثال پس از ادغام وزارت صنايع در بازرگاني، صنعت به بخش دوم رفت و در بخش‌هايي ديگر هم همين‌طور. اكنون اگر قرار باشد اين ادغام‌ها ادامه پيدا كند دولت زمين‌گير خواهد شد و وزارتخانه‌ها بي‌نشاط مي‌شوند به همين دليل از همه مي‌خواهيم كه درباره‌ي ادغام‌ها به شكل كارشناسي صحبت كنند و اين‌گونه نباشد كه پشت پرده تصميم گرفته شود. اكنون اگر دولت تاكيد بر كوچك‌سازي دارد مي‌تواند از طريق واگذاري و اصل 44 قانون اساسي اقدام كند نه با ادغام وزارتخانه‌ها.
سليماني درباره اينكه تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي تا چه اندازه مي‌تواند در چنين تصميمي دخيل باشد، توضيح داد: مگر پيش از اين شوراي عالي انقلاب فرهنگي به جاي وزارت علوم و آموزش و پرورش نشست يا آنها را ادغام كرد كه اكنون قرار باشد اين شورا اين‌‌گونه برخورد كند؟ حتي در حكمي كه از سوي مقام معظم رهبري براي اين شورا ابلاغ شده بيشتر مباحث سياست‌گذاري و ساماندهي مورد توجه قرار گرفته‌اند و درباره‌ي اجراييات صحبتي نشده است.
وي ادامه داد: زماني شوراي عالي انقلاب فرهنگي ستادي ايجاد كرد تا به انجام كارهاي اجرايي بپردازد، اما درنهايت تجربه‌اي ناموفق برجاي ماند به همين دليل من فكر مي‌كنم اكنون شورايي مثل شوراي عالي مجازي بايد جايگاهي رفيع و تصميم‌گيرنده داشته باشد و اين‌گونه نباشد كه بخواهد جاي وزارتخانه به ايفاي نقش بپردازد، چرا كه چنين تصميمي قطعا اشتباه خواهد بود و در نهايت موجب ضربه‌زدن به نظام فن‌آوري اطلاعات و كشور مي‌شود و پس از چند سال دوباره مجبور به عقب‌گرد از آن خواهيم بود.
سليماني ادامه داد: در واقع چنين تصميمي مانند حركت در كوچه بن‌بست است. اكنون ما شوراهاي عالي متعددي داريم كه هيچ يك از آنها جاي وزارتخانه را نگرفته است و هر كس مسووليت‌هاي خود را دنبال مي‌كند.
وزير سابق ICT درباره اين‌كه آيا ضعف عملكرد وزارت ارتباطات دليل اتخاذ چنين تصميمي نبوده است، خاطر نشان كرد: بعيد مي‌دانم اين‌‌گونه باشد چرا كه وزارت ارتباطات از وزارتخانه‌‌هاي موفق دولت‌هاي نهم و دهم و جزو افتخارات آنها بوده است. حتي اگر در اين زمينه ضعفي هم باشد راهكار درست آن است كه اين موارد مطرح شوند تا به مرور زمان برطرف شوند. علاوه بر اين آيا اكنون از حوزه‌هاي ديگري مانند مسكن و يا راه و شهرسازي مشكل وجود ندارد؟
وي در پايان افزود: در حال حاضر سالانه حدود 23 تا 24 هزار نفر در جاده‌ها جان مي‌بازند يا اگر ما بخواهيم پاي درد‌ودل اهل صنعت بنشينيم حتي افرادي كه در صنايع بزرگي مانند خودروسازي مشغول هستند، درد‌ دل‌هاي بسيار دارند اين درحالي است كه در حوزه‌ي ارتباطات، مخابرات تلاش مي‌كند و با وجود واگذاري‌ آن خدمات به خوبي ارائه مي‌شود و اين وزارتخانه يكي از بخش‌هاي موفق كشور به‌شمار مي‌رود.